22.1.18

Sobre l'editorial de la Vanguardia "El suplici del passejant"

L'editorial de la Vanguardia d'avui és esperpèntic. Tot s'emmarca en una campanya de la Vanguardia contra els obstacles que troben els vianants a les voreres. Fins aquí tot correcte, però sembla que l'objectiu és criticar la bicicleta i la política municipal de mobilitat, però els arguments són molt fluixos.

Primer parla de Pasqual Maragall i diu que és el millor alcalde que tindrà mai Barcelona. Això ja m'ha sorprès, potser segons la seva opinió ha estat el millor alcalde de la ciutat, però quina falta de confiança en el futur!

Continua dient que a Maragall no se li hauria acudit prioritzar el carril bici sobre les voreres. Bé, no sé que hauria fet Maragall, però ell va inaugurar el carril bici de la Diagonal damunt de la vorera. Que no usi a Pasqual Maragall com argument! Sembla que culpi al consistori actual dels carrils bici a les voreres, quan la història ve de molt lluny i precisament l'equip actual ha apostat decididament per treure els carrils bici de les voreres!

Abans d'arribar al paràgraf final, cal recordar que la planificació de la mobilitat actual es basa en un Pla de Mobilitat aprovat en època Trias amb el suport de diverses formacions polítiques.

Finalment, acaba posant per davant l'aportació del 10% del PIB del sector de l'automòbil a les malalties respiratòries, a les malalties cardiovasculars, al desenvolupament cognitius dels nens i al càncer. Evidentment, no ho pot dir així, només diu que no oblidem aquest 10% del PIB. A mi m'agrada recordar que la incentivació del transport públic o de la bicicleta crea riquesa en aquests altres sectors que tenen molt de futur (més que el vehicle de combustió) i que els modes actius de mobilitat retallen enormement la despesa sanitària.

Podeu llegir l'editorial complet i veureu també els paràgrafs inicials on parla de bicicleta i moto, però ja apunta que el problema és el velòdrom i no la "cursa de motos".

El suplici del passejant per mi és que el vehicle privat motoritzat que només s'usa per un 15% dels desplaçaments interns de la ciutat i un 47% dels externs, ocupi més del 60% de l'espai públic de la ciutat i ens causi un gran problema de salut. A nivell pràctic, el vianant sovint es veu obligat a fer trajectòries més llargues que un cotxe per un mateix recorregut (se'l penalitza) i a les voreres les motos són el principal obstacle, després hi afegiria les bicicletes i els patinets.

Finalment us recomano l'article Cal treure les motos de les voreres! que vaig escriure fa un temps.