24.9.13

Volta per la vall de Son

Volta circular sense dificultats per les Planes de Son agafant el camí d'accés al refugi del Pla de la Font i tornant pel vessant contrari de la vall.

Distància: 8,2km
Desnivell: +400m
Descripció:
Sortim de la porta del centre Món Natura Pirineus (Son, Vall d'Àneu) seguint el camí del refugi del Pla de la Font indicat amb pintura groga. Una pista baixa a l'esquerra cap al riu i el creua. Nosaltres farem servir una passera paral·lela i continuarem per la pista fins a creuar el riu principal de la vall, el Tinter, ho tornarem a fer per una passera de fusta. Continuarem per la pista fins a un trencall on agafarem la pista de la dreta i després continuarem cap a l'esquerre deixant a la dreta un camí que va cap als prats.
Continuarem en un ascens progressiu fins a passar un aguait d'ocells i fins a fer una pujada final fins a una captació d'aigua on la pista mor. Aquí creuarem el riu per una nova passera i el remuntarem per un sender en forta pujada. El camí s'allunya del riu i més amunt, quan ja no pugem tant, s'hi torna a acostar per creuar-lo per un nou pontet. El refugi del Pla de la Font  ja és visible, però si com us proposo, volem fer només la volta a la vall, podem fer drecera camps a través per trobar més ràpidament la pista per on tornarem agafant-la cap a la dreta.

La pista planeja i amb molt bones vistes dels cims del parc de l'Alt Pirineu, ens porta cap a l'altre vessant de la vall. Trobarem un trencall a mà esquerra per anar al pas del Coro que no agafarem i continuarem ja en baixada fins a trobar un sender a mà dreta que per sota de la pista, ens portarà més directament cap el punt de sortida. El sender pot estar una mica perdut en alguns moments pel creixement de la vegetació, però va seguint un mur de pedra on hi ha arbres, travessa algun prat i acaba en un bosc d'avellaners. Al final, troba la pista i la torna a deixar per sortir a l'aparcament del Centre de Natura on es baixen unes escales per acabar d'arribar al punt d'inici.

Mapa:

Mostra Volta per la vall de Son en un mapa més gran

Alternatives:
Podem allargar la ruta de diverses maneres, per exemple:
  • Pujant al refugi del Pla de la Font i el coll de Folgueruix  que té unes magnífiques vistes.
  • Un cop a la pista agafar un sender que ens porta fins al pas del Coro.
  • Iniciar o acabar la ruta al poble de Son.
En bicicleta:
En BTT es pot fer la ruta en sentit contrari. Sortiríem del poble de Son, pujaríem fins al Centre de Natura i a la porta agafaríem la pista de la dreta fins a trobar la pista d'accés al refugi del pla de la Font. Allà ens podem acostar al refugi (1km) i puja a peu al coll de Folgueruix (15'). Tornaríem per la pista d'accés al refugi fins a sortir a la carretera entre Jou i Son i ens arribaríem al punt de sortida a Son. Una ruta molt recomanable que a més està marcada per fer des d'Esterri d'Àneu classificant-la, llavors, com a molt difícil.
Vegeu també:

Aquesta altra ressenya descriu la mateixa ruta (però no la vaig fer sencera) i mostra altres fotos hivernals:De Planes de Son fins al refugi del Pla de la Font