22.1.13

De Castelldefels al cim de la Morella

Volta circular amb ascensió al cim de la Morella des del castell de Castelldefels i tornada per coll Sostrell i vorejant la serra de Can Perers. Espectaculars vistes del delta del Llobregat en tot l'ascens i no menys espectaculars vistes de tots els cims de les comarques veïnes des de la Morella.
La Morella (596 m) és el punt més alt
de la zona litoral del massís del Garraf

Distància i desnivell: 16 km i +745 m.

Dificultat: Mitjana. No aconsellable a l'estiu (en hores de calor). Alguns senders baixen amb força per terrenys accidentats.

No ciclable, és per fer a peu.

Punt d'inici i accés: sortirem del castell de Castelldefels que queda a 1 km de l'estació de Renfe i que també és accessible en cotxe des de Gavà per la carretera de la Sentiu.

Descripció: Sortim de la plaça del castell en direcció Nord com si volguéssim anar cap a la carretera de la Sentiu i travessant una rotonda trobarem unes escales a la cantonada amb el carrer Julivert. Pujarem les escales, deixarem un carrer a l'esquerra per continuar per una pista encimentada que continua pujant turó amunt per la carena. Passarem per un dipòsit d'aigua i finalment arribarem a la masia del Cal Ganxo. Deixarem la masia a la nostra dreta i continuarem pel camí de l'esquerra que s'enfila amb força fins al pas de la Mare de Déu. En aquest coll veurem l'antic abocador de la vall de Sant Joan i una pedrera encara en funcionament. Continuarem cap a l'esquerra amb forta pujada per un petit sender fins a dalt del turó del Fanxó. Durant tot l'ascens trobarem marques de pintura negra.
Les vistes del delta del Llobregat són esplèndides des del turó del Fanxó (278 m)
La pedrera amb la Morella al fons
L'abocador del Garraf ocupa la vall de Sant Joan
Continuarem carenejant cap al sud-oest i primer baixarem al següent coll per després tornar a pujar una mica més fins al següent turó: el puig del Pi (310m) i el puig del Cérvol (306m). Aquestes hauran estat les pujades més fortes del dia, a partir d'aquí es baixa una mica cap un coll per encarar una pujada sostinguda cap a l'interior del massís (nord-oest). Deixarem la zona d'extracció d'àrids a la nostra dreta i posteriorment una zona més plana coneguda amb el nom del pla de les basses. Continuarem pujant fins a trobar les tanques de l'abocador i ressenguint-les cap a l'oest el camí es convertirà en pista i finalment en pista encimentada (vegeu foto). En arribar a la cua de l'abocador trobarem una cruïlla i nosaltres agafarem la pista sense ciment de la dreta (GR-92) que només deixarem per encarar la pujada final al cim de la Morella.

Les vistes en aquest punt són espectaculars i en un dia clar es pot veure: Montserrat, Begues, la Mola, Collserola, Montjuïc, el delta del Llobregat, Sitges, Plana Novella, etc.
Les antenes estan al costat de la Morella

Baixant cap a Coll Sostrell amb les Agulles darrera
La tornada la farem continuant pel GR-92 en direcció nord-est. Començarem baixant per un sender rocallós una mica traïdor i al final trobarem una camí més ample que és el que ens acabarà de portar a coll Sostrell i on començarem l'ascensió cap al puig de les Agulles (vegeu foto d'aquest tram). Però nosaltres deixarem aquest camí i el GR-92 a uns 200 metres del coll per agafar un camí a la dreta (es veu a la foto) que baixa pel fondo de Maçanet fins a una pista. En aquesta baixada de  170 metres de desnivell (fets en un 1,5 km) seguirem sempre el sender que més baixi que ens portarà com per un barranc de més al nord per tornar al barranc central i arribar a una pista ben marcada just damunt d'una bassa d'incendis ben visible en bona part de la baixada. Atenció que en aquesta baixada, quan anem cap al nord, haurem de deixar un sender a l'esquerra per agafar-ne un a la dreta en una corba tancada.

Un cop a la pista l'agafarem cap a la dreta en pujada. Deixarem una pista que va l'abocador a la dreta i continuarem rectes deixant també a la dreta un antic camp de tir. Continuarem resseguint la serra de can Perers per aquest vessant amb vistes de les Agulles, la torre de vigilància de la Desfeta i el castell d'Eramprunyà. La pista descendeix cada cop amb més pendent i deixem les restes de can Dàrdena a l'esquerra. Continuem baixant per aquesta pista que els ciclistes han batejat com "el purgatori". Finalment, trobem una cruïlla i agafem la pista de la dreta que planeja. Deixarem a la dreta les ruïnes de can Sopes i després deixarem a l'esquerra una altra pista. Continuarem en direcció sud-oest deixant a ma esquerra una residència canina i aviat arribarem a la carretera de l'abocador.

Continuarem per asfalt en baixada uns 300 metres fins a una cruïlla que porta a la pedrera. Nosaltres continuarem baixant per asfalt uns 150 metres més fins a trobar a ma dreta un sender que s'enfila muntanya amunt i que de seguida arriba a un coll on ja podrem veure Cal Ganxo. Agafarem un camí cap a cal Ganxo que comença planejant i que voreja el turó del Gall. El camí baixarà cada cop més fins arribar a darrera de Cal Ganxo, on desfarem el camí d'anada.

Mapa de la ruta:

Mostra De Castelldefels a la Morella en un mapa més gran

Observacions:
  • Per si us serveix d'orientació, aquest circuit el vaig fer corrent en 1h 38', 2h descansos inclosos.
  • Track a Wikiloc
  • Aquest itinerari és molt poc pedalable, però es podrien trobar alternatives ampliant la volta i fent la pujada per Ratpenat (o la baixada i canviant el sentit). S'hauria de vorejar la Morella i les Agulles per pista.
  • Aneu en compte amb el tram d'asfalt. A la carretera de l'abocador hi passen pocs vehicles, però cap a la cantera hi circulen forces camions i al voral la vegetació ha crescut una mica tapant la visibilitat. És convenient circular pel cantó de la carretera on considerem que som més visibles. Són uns 150 metres.