31.8.12

Via Verda de Nicolau

La Via Verda de Nicolau recupera el traçat d'un ferrocarril utilitzat per transportar fusta dels boscos de Gisclareny a Guardiola de Berguedà. La via verda rep el nom del propietari d'una serradora de Berga que va fer construir aquest ferrocarril el 1914. El ferrocarril aprofitava el desnivell entre Sant Joan de l'Avellanet i Guardiola per transportar la fusta i la tornada es feia amb animals de tir. L'any 2009 es va recuperar el traçat com a via verda deixant un itinerari molt atractiu que travessa boscos, ponts penjats i túnels.

Us proposo que descendiu aquesta via verda ja sigui a peu o en bici i si voleu hi ha diverses maneres de fer un recorregut circular.

Distància i desnivell: 6,1 km i 200 m de desnivell (negatiu) majoritàriament entre Sant Joan de l'Avellanet i Bagà i continua més planer fins a Guardiola.

Accés: des de Bagà agafem la carretera de Gisclareny fins a trobar el desviament de Sant Joan de l'Avellanet (just abans d'un túnel).

Fent l'excursió circular:

Entre Bagà i Sant Joan de l'Avellanet (punt d'inici) hi ha una carretera amb poc trànsit que és molt utilitzada per excursionistes i ciclistes i que remunta el riu Bastareny. Un cop creua el riu comença la pujada més dura. En total són poc més de 3 km i uns 150 metres de desnivell.

Entre Guardiola de Berguedà i Bagà podeu agafar el GR-4-2 que a més a més en aquest tram és ciclable. A Guardiola heu d'anar al barri de Terradelles seguint els senyals del GR que trobareu en el propi poble.

A Bagà la via verda la trobem en un parc urbà situat a l'altre cantó del riu Bastareny.

Resumint, podem començar a Bagà, remuntar la carretera fins a Sant Joan de l'Avellanet i baixar per la via verda fins a Guardiola. Tornaríem a Bagà seguint el GR.