18.10.11

Quan és millor saltar-se un semàfor?


Qui no s'ha salta mai un semàfor? Què tiri la primera pedra! A peu, en cotxe, en moto, en bici? Jo cada dia veig gent que es salta semàfors en cotxe i amb moto, de fet a diverses cruïlles de Barcelona han posat càmeres per multar els infractors. Faig aquests comentaris inicials no per justificar res, sinó perquè sembla que els ciclistes siguin més incívics que la resta de conductors i tots venim de la mateixa societat.

Dit això, vaig per feina. Sóc partidari d'una reforma del codi de circulació que permeti, en certes circumstàncies i amb la senyalització pertinent, saltar-se un semàfor en vermell quan vas en bicicleta (això ja es fa en diversos països). En quins casos ens podríem saltar un semàfor i què s'ha de tenir en compte?
  • Quan no hi ha una intersecció (no hi ha cruïlla). Als semàfors que només regulen un pas de vianants, un cop hem cedit el pas als vianants, podríem continuar i això ens donaria més prioritat i més seguretat perquè ens dóna temps d'allunyar-nos dels cotxes.
  • Quan els semàfors regulen una rotonda on totes les entrades tenen el verd i el vermell sincronitzat, un cop hem cedit el pas als vianants, si ens saltem el semàfor podem fer la rotonda en solitari amb l'evident guany de seguretat i fluïdesa, i a més a més, donem prioritat altre vegada a la bici. El mateix passa en alguns túnels urbans i altres punts conflictius.
En quins casos no ens hauríem de saltar un semàfor:
  • Si no coneixem bé la zona, ni la sincronització dels semàfors.
  • Si hi ha una cruïlla, sobretot si la circulació és ràpida, si hi ha diversos carrils, si hi ha circulació bidireccional, etc.
  • Si tenim la Guàrdia Urbana observant-nos.
  • Si és de nit, sobretot si no portem llums (no s'hauria de donar el cas).
  • A l'Eixample (per posar un exemple), passar sense mirar és un suïcidi i parar per mirar o esperar és perillós perquè hi ha aparcament en bateria en els xamfrans i incorporacions, marxa enrere, etc.
Què passa si no reformem el codi de circulació en aquest sentit?
  • la circulació és més perillosa per a tots els modes de transport
  • no es prioritza la bicicleta i per tant no es prioritza la mobilitat sostenible
  • els ciclistes infringeixen la normativa
  • els ciclistes pugen a la vorera pels pas de vianants per saltar-se els semàfors de forma legal.

8 comentaris:

Ernest ha dit...

Primer de tot felicitar-te, doncs aquest post és un curro.

Sovint reflexiono molt sobre el tema.
Cada dia intento a base de molta concentració i voluntat, no saltar-me semàfors. No vull que la gent identifiqui al ciclista amb el saltador de semàfors.
Però és clar, hi han moltes situacions on et dones compte que les ciutats no estan dissenyades per les bicis, sinó pels cotxes.
Hi han situacions que tu ja has explicat on a vegades és més segur fer una petita infracció per col·locar-te millor.
Bon post.
:-)

Anònim ha dit...

També aprofito, com l'Ernest, per felicitar-te pel post, està molt bé i fa pensar... Jo puc dir amb el cap ben alt que mai m'he saltat un semàfor en cotxe (en aquest país, en d'altres hi ha situacions que de vegades fan més perillós aturar-se que seguir), però evidentment quan parlem de bici, i encara que no sigui ni molt menys la meva norma saltar-me els semàfors, m'he trobat reflectida en el teu post.
De vegades em ve al cap un comentari d'un amic (cilista) a altre (conductor de cotxe) durant una conversa, quan li va dir que a fi de comptes els semàfors els van haver de posar "per culpa" dels cotxes, perquè no es matessin entre ells ni matessin als vianants. Realment, les normes i la senyalització estan pensades des del punt de vista del trànsit motoritzat i la protecció dels vianants, però de vegades, com tu dius i reafirma l'Ernest, una lleu infracció ens dona seguretat en espais especialment perillosos, com les rotondes.

Bici-Vici ha dit...

Gràcies a tots dos. Jo també intento no saltar-me semàfors i em sento malament fent-ho, però ens aquests casos crec que guanyem en seguretat.
Sinache, no sé si amb el meu post vaig inspirar l'Eneko Astigarraga, però ell ahir també va publicar un apunt sobre semàfors i comenta també l'origen dels semàfors: http://bicicletasciudadesviajes.blogspot.com/2011/10/los-semaforos-salvan-vidas.html

Juan Carlos I ha dit...

I per què no permetre saltar-se´ls també als conductors de cotxe i moto?

Millor encara, per què no els fem dexaparèixer?

D´aquesta manera milloraria el trànsit per a tots, inclosos els vianants:

http://bicicletasciudadesviajes.blogspot.com/2011/10/los-semaforos-salvan-vidas.html

Anònim ha dit...

Jo puc dir que en bici no m'he saltat mai cap semàfor. A peu sí...
És clar que no estic parlant de Barcelona sinó d'una ciutat petita, i la cosa canvia.
Totalment d'acord en la necessitat d'un canvi de normativa. Només cal mirar els països del nord...

Patrick Kappert ha dit...

Precisament ahir el regidor de mobilitat de Barcelona va dir que calia aconseguir que els semàfors no fossin un tema 'd'opinió'. Estem d'acord en què els biciclistes han de tenir clar, claríssim, que EL VIANANT ÉS EL REI, tant per la pròpia qualitat de vianant (que ho som tots), com per la seva feblesa en relació a la resta. Ara bé... el que jo proposaria és que, en cas que no hi hagi cruïlla, el vermell es transformi en àmbar. Senyalitzar el pas de vianants amb 'precaució' hauria de reforçar prou la prioritat del vianant... El cas és que un vermell és sempre un vermell! Jo tant com a vianant com a ciclista em salto els que considero 'segurs' (al meu criteri), però veig a diari ciclistes que se salten alguns de molt perillosos. Em preocupa l'ofensiva del vianant amb la bicicleta, però és que caldria que els ciclistes fossim extremadament 'cívics' per no provocar rebuig... La bicicleta encara no s'ha guanyat el seu espai a la ciutat, ni la simpatia de molts vianants, així que ens queda un llaaarg camí! Gràcies pel blog...

Anònim ha dit...

M'ha agradat molt el teu post. FELICITATS! Visca la bici!.

Anònim ha dit...

Potser caldria explicar que la bici no és un vehicle a motor, i que qualsevol aturada que fem després aixó és energia malaguanyada!

Sobretot si a més resulta que vas #enbicialafeina.