17.9.07

Guia ràpida a la normativa que afecta al ciclista

Una guia ràpida per a ciclistes que circulen per Barcelona, però interessant per a qualsevol ciclista urbà o de carretera. Recull l'última revisió de l'ordenança de circulació de Barcelona i els elements del codi de circulació que afecten la bicicleta. Utilitzeu la lògica i llegiu la normativa perquè jo en faig una simplificació i pot tenir algun error i en declino tota responsabilitat!!!

Ultima revisió: febrer de 2024
  • Timbre. És obligatori.
  • Llums. És obligatori de nit i de lògica!
  • Roba reflectora. Només en vies interurbanes i de nit. No cal que sigui una armilla, n'hi ha prou amb un braçalet.
  • Elements reflectors de la bicicleta. És obligatori portar de nit un catadiòptric vermell no triangular al darrera i aquest pot estar integrat amb el llum posterior. La resta són opcionals, el de davant ha de ser blanc i si se'n porten als pedals o al radis han de ser taronges. Resulten pràctics els pneumàtics amb una banda reflectora per ser més visible.
  • Casc. No és obligatori a la ciutat per adults, només ho és en vies interurbanes. És obligatori sempre per als menors de 16 anys.
  • Pel centre del carril. S'hi pot anar (és més segur!), però preferiblement pels carrils més propers a les voreres. Pels carrils BUS no s'hi pot anar (si no està específicament senyalitzat).
  • Codi de circulació. S'ha de respectar com qualsevol altre vehicle, prioritats, semàfors, passos de vianants, etc.
  • Per les voreres només quan tinguin 5 metres d'amplada i almenys 3 lliures i només quan no hi hagi aglomeracions de vianants ni carrils bici. I també:
    • Entre les 22 i les 7 h, també quan l'amplada de la vorera sigui superior a 4,75 m (Eixample) i en les mateixes condicions.
    • Quan persones adultes acompanyen menors de 12 anys
    • Quan hi ha carril bici a la vorera.
    • Distància amb vianants i façanes: cal deixar 1 metre de distància en avançar els vianants i també de les façanes dels edificis.
    • Aglomeracions de vianants: es prohibeix la circulació en bici quan no es pugui deixar la distància de seguretat amb els vianants o circular 5 metres en línia recta.
  • Obligació de circular per carrils bici? Ja no hi ha obligació i per tant si un carril bici no ens convé, podem anar per la calçada, però mai per la vorera. (1)
  • Circulació en els 2 sentits en carrers de prioritat invertida. En carrers residencials, de vianants i de plataforma única les bicicletes també poden circular en contra-sentit, sempre que no hi hagi una senyalització que ho prohibeixi. (2)
  • Remolcs. Tot i que el codi de circulació només els permet per transportar mercaderies, a Barcelona es pot circular amb un remolc homologat pel transport de persones o mercaderies si el conductor és major de 16 anys.
  • Cadiretes de nen. Es poden portar infants fins a 7 anys amb cadiretes homologades i els nens ha de portar un casc homologat.
  • No aparcar... No es pot aparcar en arbres, semàfors, bancs, papereres, davant de zones de càrrega i descàrrega dins l'horari indicat, zones d'estacionament per a persones amb discapacitat, parades de transport públic, passos per a vianants, estacions de Bicing o en elements adossats a les façanes.
  • Grups de bicicletes de lloguer. Màxim 9 persones i 1 guia en carrers de menys de 10 metres entre façanes. Màxim 15 persones i 2 guies en la resta de carrers. No es poden aturar al carril bici.
  • Vianants. A la vorera els vianants sempre tenen prioritat, també per travessar un carril bici, encara que no estigui marcat el lloc de pas (els vianants, però, no poden caminar pel carril bici ni quedar-s'hi aturats). El mateix passa en els "carrers bici". En els carrers de vianants o residencials de plataforma única, els vianants tenen prioritat i poden circular pel mig de la calçada.
  • Quan un cotxe avança un ciclista ha de deixar una separació lateral d'1,5 metres i pot ocupar part o la totalitat del carril contrari tot i que estigui prohibit l'avançament. El codi de circulació també diu que quan un cotxe s'acosta a un ciclista cal extremar les precaucions, reduir la velocitat i si cal aturar-se. Per ciutat, si s'avança usant un altre carril, no cal deixar la distància d'1,5 metres.
  • Circulació en grup. En cruïlles i rotondes un grup de ciclistes es considerarà com un sol vehicle a nivell de prioritat. Els ciclistes poden circular en paral·lel (màxim 2 files) sense guardar les distàncies de seguretat entre ells; circularan pel voral i la part dreta de la carretera i circularan en fila en els moments de menys visibilitat.
  • Mòbil i auriculars.  Estan prohibits durant la conducció.
  • Alcohol. La taxa de 0.5 també és vàlida pels ciclistes.
  • Pèrdua de punts.  Tot i que es disposi de carnet de conduir, una sanció per circular en bicicleta mai pot descomptar punts. En algun cas, s'han produït errors perquè la sanció no especificava el tipus de vehicle.
  • Per carretera el ciclista... (codi de circulació)
    • ha de circular pel voral si és suficient i practicable, sinó per la dreta de la carretera.
    • pot superar els 40 km/h i ocupar tot el carril en descensos.
    • pot circular pel voral de les autovies si no s'especifica el contrari.
    • Per girar a l'esquerra, si no hi ha carril per fer-ho, ha de situar-se a la dreta fora de la calçada i fer el gir des d'allà.
(1) El senyal vertical d'obligació R-407a (cercle de fons blau amb una bici) indica obligació d'usar aquell carril bici i està per damunt de l'ordenança.
(2) Si no hi ha un senyal rectangular que posi "excepte bicicletes" sota del senyal d'entrada prohibida R-101, legalment no podem circular en contra-direcció. La senyalització està per damunt de l'ordenança. Vegeu fotografia.

Més informació:

10 comentaris:

Bernat Grau ha dit...

Hola,
tinc un dubte que fa molt de temps em treu de polleguera per que no li trobo la lògica.

Algú sap per que els carrils bici (en vorera o en carrer) estan plens de senyalitzacion de cedir el pas? es que inclus per la calçada dins un carril bici, les bicis no tenen cap preferència amb els cotxes que surten d'una aparcament.

Breument, anant pel carrer en un carril bici, la bici ha de deixar sortir un cotxe que surt d'un aparcament d'un edifici. En canvi, el cotxe ha de cedir el pas als peatons que van per la vorera.

adéu!

sinache ha dit...

Ben cert, jo passo diàriament per un lloc com aquest que descrius i cedeixo el pas als cotxes que surten del parking de casa seva. Jo tampoc li trobo la lògica. Cedir el pas als vianants que van o venen de la parada de l'autobús, OK, però als cotxes???? Què som? Els pàries de la via pública?

Anònim ha dit...

Això dels reflectants al cos del ciclista on surt? Tinc entés que és obligatori a la bici, però que en àmbit urbà no ho és pas pel ciclista.

Anònim ha dit...

Completament d'acord amb Bernat i Sinache, jo tampoc ho entenc i també coneixo llocs on hi ha aquestes senyalitzacions. Ho intentaré esbrinar...

Marc, t'ho copio literalment del web del BACC (hi pots accedir per l'apartat "Moure's en bici" del Bici-vici):

El nou reglament, aprovat per REAL DECRETO 1428/2003, de 21 de noviembre (BOE 23.12.2003), estableix:

Cuando sea obligatorio el uso del alumbrado, los conductores de bicicletas llevarán, además, colocada alguna prenda reflectante que permita a los conductores y demás usuarios distinguirlos a una distancia de 150 metros, si circulan por vía interurbana.


Llei de Trànsit, articles 42 i 47.
Reglament General de Circulació,
article 98, 99, 106, 118

Anònim ha dit...

"si circulan por vía interurbana".

És a dir, que en via urbana (Barcelona) no cal.

Anònim ha dit...

No m'hi havia fitxat, tens raó, sembla que només per via interurbana.

jlbcn ha dit...

Eso es debido porque los políticos van en coche.

Rafel ha dit...

Un carril bici pintat a la vorera (com el de la diagonal) és segregat?
És a dir, puc circular pel mig de la diagonal?

Anònim ha dit...

A Barcelona es crea certa ambigüitat amb la normativa de circulació en carrers amb prioritat invertida. Aquests tipus de carrers són els que tenen al mateix nivell la calzada i la vorera. Entenc que aón considerats de prioritat invertida quam, a més del que he explicat hi ha a l'inici del carrer el senyal de Aona 20. El problema és que en carrers de Sants i Gràcia on això passa, molts cops hi ha un senyal de prohibició, el d'accès prohibit, on, legalment no es pot passar amb la bicicleta, però segons l'Ordenança sí. A alguns països, sota el senyal de prohibició hi ha una llegenda que hi diu: excepte bicicletes. El fet que no hi sigui, quan anem en contradirecció amb la bicicleta, sen's titlla d'infractors i, qui ens ho diu, desconeix la normativa. Inclús la Guardia Urbana la desconeix.

Anònim ha dit...

Ja s'entén que és un resum simplificat, però podries afegir alguns detalls sobre prioritats i senyalització, que no sempre es respecten:

Amb els vianants:
En vorera els vianants sempre tenen prioritat, també per travessar un carril bici, encara que no estigui marcat el lloc de pas.
(els vianants, però, no poden caminar al llarg del carril bici ni quedar-s'hi aturats al mig).

Amb els altres vehicles, incloent bicicletes:
Cal cedir la prioritat sempre a l'incorporar-se a la circulació o a l'incorporar-se a una altra via amb més trànsit.
A les interseccions als vehicles que ens vénen per la nostra dreta, o una altra si està indicada pels senyals.
Un "cediu" o "stop" per a nosaltres donen la prioritat als altres, encara que ens vinguin per l'esquerra.

Cal indicar els girs (i a vegades també convé les aturades) amb els braços, hi ha uns senyals convencionals:
* el braç esquerre estirat horitzontal per "vaig cap a l'esquerra".
* el braç esquerre aixecat en angle recte, o el braç dret estirat, per "vaig cap a la dreta".
* el braç esquerre inclinat apuntat a terra per "paro" o "afluixo".