2.1.06

Transportar la bicicleta. Com i quan transportar la bicicleta?

En transport públic

Una Brompton en un
tren de Rodalies Civia
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya: horari il·limitat, disposa d'uns seients plegables on es penja la bicicleta.

Rodalies RENFE (Generalitat): "es permet el transport gratuït de bicicletes a totes les línies i sense limitacions horàries sempre que l’ocupació ho permeti. La persona que porti una bicicleta ha de mantenir en tot moment l’atenció necessària per garantir la seguretat i comoditat de la resta de passatgers. Excepcionalment, el personal pot no autoritzar l'accés als trens amb una ocupació alta de viatgers. 
Una Brompton en un
prestatge d'un regional
Les bicicletes plegables es consideren equipatge de mà, per tant es poden portar sempre que no ocasionin molèsties a la resta de passatgers o desperfectes al propi material ferroviari."

Vegeu també On posar la bici als trens de rodalies  

RENFE Bicis plegables o desmuntades i embalades: les plegables plegades poden viatjar sempre, però si el tren és AVE, AVANT o LD (llarga distància) han d'anar enfundades. Si és una bici convencional haurà d'anar desmuntada (manillar girat i pedals trets) i en una caixa que no superi els 120 x 90 x 40 cm (llargada-altura-amplada). I si és un tren amb compartiments, màxim 2 bicis i cal treure un billet gratuït. Vegeu normativa juliol 2013
Una plegable en un AVE

RENFE bicis sense desmuntar en Mitja Distància: en trajectes de més de 100 km caldrà pagar 3€ per bici i cal que la bici no molesti. Si és un tren amb reserva de plaça el número de bicis estarà limitat. Vegeu normativa juliol 2013

En tren per Europa? Consulteu les normatives a Rail Passenger (anglès, Passenger with bycicles i trieu país).

Metro: feiners de 5 a 7 h, de 9:30 a 17 h i de 20:30 fins a la fi del servei. Dissabtes, diumenges, festius i feiners de juliol i agost, tot el dia. Plegables tot el dia.

Tramvia de Barcelona: sense restriccions horàries.
Autobús: no està permès, utilitzeu bicicletes plegables.
Autocar o cotxe de línia: la legislació catalana permet portar-les sense desmuntar a les bodegues (si n'hi ha). S'estan iniciant proves pilot d'autocars amb porta-bicicletes i fins i tot amb possibilitat de reservar plaça amb antelació. En cap cas, es paga suplement.
En altres llocs, cal desmuntar la bicicleta i posar-la en una caixa, però segons l'ocupació de l'autocar i el conductor potser que no calgui embalar o desmuntar.

Funiculars: el de Montjuïc i el de Vallvidrera no tenen restriccions horàries. El de Vallvidrera admet un màxim de 5 bicicletes per viatge.


En un cotxe particular

En un turisme petit hi cap normalment una bicicleta ocupant el maleter i les places de darrere, només cal desmuntar la roda de davant. Amb bicicletes grans (o en cotxes molt petits) caldrà també baixar el seient o desmuntar altres parts: els portaequipatges de la bicicleta o la roda de darrere.

Portabicicletes: els que es porten a darrere ofereixen menys resistència a l'aire, però impedeixen obrir el maleter durant el viatge. Els que es munten damunt del ganxo del remolc són més fàcils de posar i treure i un cop treus les bicis pots obrir el maleter sense treure el portabicis.

Alguns cotxes porten de fàbrica un accessori portabicicletes.

Última actualització: març de 2021